Vasama toteaa 27.8.-98 Oikeus- ja muun hallinnon on välttämätöntä uudistua eettisesti: OTTEITA:
"Ei yksi kansanedustaja mitään voi tehdä."
"Emme me mitään valvo. Me vain säädämme lakeja."
"On sopimatonta puuttua oikeuskanslerin toimintaan."
"Luotan ehdottomasti siihen, että lehtimiehet pysyvät hiljaa."
"Toisiaan suojelevat konnat pelkäävät vain julkisuutta."
"Juornalistina häpeän. Talousmiehenä en voi muuta."
Edellä olevat osin varsin usein kuulemani lausumat ovat repliikkejä VALTA JYRÄÄ LAIT.
-konreetteina kehyksenä ovat muutamat liki 14 vuotta esillä pitämäni törkeät viranomaislaittomuudet, joista yksikohtaisimmin puutun Reino "Pihti" Virtaseen kohdistuneisiin rikoksiin. Hänen tapauksessaan virkarikollisten piiri laajeni viimeksi 14.8.98, kun korkeimman oikeuden työpari Kitunen/Raulos kielssi valitusluvan. Heillä ei ollut vaihtoehtoa, kun oli pakko jatkaa tutkinta-, kanne-, tuomio- ja valvontavallan väärinkäyttäjien suojelua.
--yhtenä "koho" kohtana on kohtaus, jossa Virtanen avaa paitansa 24.9.87 Vaasan hovioikeuden suullisessa käsittelyssä, näyttää leikkausarpensa ja kertoo mitä on tapahtunut ao. pihtipoistoleikkauksen jälkeen. Hänhän ei ole syyttänyt niitä, jotka unohtivat pihdit hänen vatsaansa, vaan niitä, jotka asiakirjoja manipuloiden ja vääriä valoja tehden ovat yrittäneet kumota biologisetkin faktat.
Virtanen ei ole ainoa, jota koskevaa päätöstä ei voida purkaa. Mm. Ensio Hiitosen ajamasta Esko Kanniston jutusta oikeuskansleri Olavi Honka totesi jo 50-luvulla, että oikeuslaitoksen uskottavuus menee, mikäli tuomio puretaan. Samasta syystä ei Olavi Heinosella ym. ole vieläkään vaihtoehtoa, kun he pitävät vääriksi tietämiään päätöksiä voimassa."
"VALTIONEUVOSTON OIKEUSKANSLERI KIRJE ERKKI VASAMALLE 17.7.1998
Kansalaisen oikeusturvayhdistys r.y./Erkki Vasama
1.Kirjoituksenne
Kansalaisen oikeusturvayhdistys r.y./Erkki Vasama on lähettänyt oikeusklanslerinvirastoon tänne 19.1.1998-17.7.1998 välisenä aikana saapuneet yhteensä 31 kirjoitusta. Ne sisätävät tiedoksi niin oikeuskanlerin, apulaisoikeuskanslerin ja oikeuskanslerinviraston kuin myös muiden viranomaisten, virkamiesten sekä yhteiskunnallisten tahojen ja vaikuttajien toimintaa arvostelevia kirjeitä. Niissä on esitetty mielipiteitä kansalaisten oikeusturvaan liittyvistä kysymyksistä ynnä muusta. Kirjoituksissa on esimerkeinä epäillystä epätyydyttävästä lainkäytöstä ja hallintotoiminnasta sekä lainvalvonnasta käsitelty viranomaisissa ratkaisuja, myös oikeuskanslerinvirastossa kanteluina esillä olleita asioita.
2. RATKAISU
Totean asiassa seuraavaa.
Kansalaisen oikeusturvayhdistys r.y. on kirjoittanut oikeusturvakysymyksistä yleensä ja esillä olevista yksitäisistä tapauksista oikeuskanslerille aikaisemmin jo monilukuisia kertoja. Näihin kirjoituksiin on, tapauksia koskevien seikkaperäisten ratkaisujen lisäksi, yleisellä tasolla vastattu vuosina 1993-97 mm. apulaisoikeuskanslerin kirjeillä, viimeksi 7.1.1998 apulaisoikeuskanslerin varamiehen kirjeellä (Dnro 772/1/97). Viittaan siihen, mitä on esitetty.
Kantelujen tutkimisen osalta totean eduskunnan perustusvaliokunnan hyväksyneen 22.10.1993 antamassaan mietinnössä (PeVM n:o 12/1993 vp.) periaatteen, että toistetun kantelun johdosta ei ryhdytä täyteen uuteen tutkintaan, ellei kantelukirjoituksessa ole esitetty uutta asiaan vaikuttavaa selvitystä. Valiokunnan käsityksen mukaan tämä periaate on mm. työekonomisista syistä hyväksyttävä ja jopa välttämätön.
Edellä sanottuun viitaten kirjoitukset eivät ole johtaneet puoleltani toimenpiteisiin.
Oikeuskansleri Paavo Nikula Osastopäällikkö Esittelijäneuvos Harri Liusvaara:"
Edelleen Vasama toteaa kirjelmässään:
Oheisen uuden oikeuskanslerin 17/7-kirjeen ja totean hänen jatkavan edeltäjänsä Jorma S. Aallon ja valvojakollegansa Jukka Pasasen linjalla: ei aihetta puuttua virka- ja asianajorikoksiin. Muuta tosin ei ollut odotettravissakaan; Nikulan oli perustuslakivaliokunnan arvovaltaisena jäsenenä suojellut Pasastakin jo seitsemän vuotta, joten hän oli uuteen tehtävään tullessaan jo valmiiksi entisten peittelykäytänteiden vanki.
Koska virkamiehet eivät pysty tarttumaan toistensa rikoksiin, jää vastuu oikeus- ja hallintokulttuurin uudistamisesta poliitikoille ja journalisteille. Virkalaittomuuden uhrit saavatkin oikeutta heti, kun säätämänsä lait unohtanut eduskunta ja tietämänsä tosiseikat salanlehdistö muuttavat tapansa.
Parlamentin ja median piirissä on eettisesti ajattelevia, joilla on halua oikeusilmaston kirkastamiseen, mutta heidät on ylempi hyvävelitahto vaientanut. Käymissäni kaksinpuheista päätellen myös virkakunnan sisällä on myönteistä muutoshenkeä, mutta "kellä esteenä on emäntänsä" jne., kun pitäisi rohkaistua käytännön toimiin.
Nykyisistä kansanedustajista kaksi on ilmaissut valmiutensa Pasasen saattamiseksi vastuuseen ja kolme vastasi ennen 95-vaaleja 7 A:lla viereisiin kysymyksiin, joten tarvittavat vähintään viisi OK-vastuun mittaajaa ovat olemassa. Heidän vain olisi syytä saada valvonnan tiukentava muistutuskirjelmä mahdollisimman pian PeV:n käsiteltäväksi.
Vielä nopeammin avautuisi väylä kohti lakejaan kunnioittavaa oikeusvaltiota, mikäli Tasavallan Presidentti alkaisi HM 32:n velvoittamana hyvän 6/8-esitelmänsä hengessä valvoa kansalaisia palvelemaan nimittämäänsä oikeuskansleria, jonka valtuuksille hän totesi nyt olevan myös käyttöä.
Kohteita riittää! Esim. korkein oikeus tehdessään symbolikolmikkoa Laakso/Lahtinen/Virtanen koskevat oikeusmurhat on kumonnut fysikaalisetkin faktat.
On pakko vakavasti kysyä kuinkka leveäksi kuilun on revettävä kansan ja oikeuslaitoksen välillä, ennen kuin eduskunta, presidentti ja media havahtuvat kansalaisia puolustamaan."
Näin kirjoitti Erkki Vasama elokuusssa 1998. Mitä on tapahtunut Vasaman kirjelmän jälkeen Suomessa?
Oman kokemukseni perusteella Suomen politiikot ovat tyhjiä kumileimasimia ja "suunsoittajia" eduskunnassa ja samoin kentällä kierrellessään. Mitään parannusta ei ole tapahtunut kuin ovat kansalaisia viemässä syvempään ahdinkoon. Politiikoilla on huoli siitä, että oma pussi on ensisijalla ja jos jää jäljelle murusia, niin nekin jaetaan rötöstelijöitten kesken.
Tänään 8.6.2014 pitäisi olla kokous asianajajaliitolla Rovaniemellä. Uutisista kuulin kokouksesta, että käsittelevät oikeuslaitosten uskottavuutta. Jos nyt lopulta asianajajat ryhtyvät tosiin toimenpiteisiin oikeuslaitosten uskottavuuden parantamiseksi, tässä tulisi oikeusmurhien sekä murhien paljastuminen josta Vasama on kirjoittanut kymmenet eri kirjeet vuodesta -88 lähtien.
Minun asianajaja Jussi Keski-Keturi menetti uskottavuutensa Suomen tuomioistuimiin jo 1997.
Jään mielenkiinnolla seuraamaan, että laajeneeko joukko Jussin mukana, jotka ovat menettäneet luottamuksen oikeuslaitoksiimme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti