keskiviikko 24. syyskuuta 2014

HULLUHAN TUO MIES ON

Sain Keskisuomalaisen liitekappaleen nimeltä JÄMSÄLÄINEN  23.9.2014.

En voi olla kirjoittamasta, kun luin lehteä tuli eteen kuva ja alla nimi, josta juttu oli tehty.
Mieleeni näin palautui tapahtuma kuin eilinen päivä. Tapahtumasta olen kirjoittanut kirjassani ISÄN PUUMERKKI.

Kirjassani sivulla 64 olen tarkkaan kertonut tapahtumat ENSIMMÄISESTÄ TEATTERINÄYTÖKSESTÄ Jyväskylän ro:den tapahtumasta. En käy tässä siitä päivästä kaikkea kertomaan, mutta tuon muistin virkistämiseksi komisario Raimo Peltovuoren "KOOTUT TEOKSET", eli Esitutkintapöytäkirja Jyväskylä R 13/83  22.8.1983 Jyväskylä.

Sivulla 23 kuulustellut todistajana erikoissairaanhoita Saraste Anja Tellervo synt.28.12.52  Helsinki.
1.8.1983 klo 15.30 Saraste kertonut mm.

"Pean-merkkisiä instrumentteja sulkuvaiheessa käytettiin, kun vatsakalvoa nostettiin ylös neulomisen helpottamiseksi.
Olen nyt kuulustelun yhteydessä lukenut Virtasta koskevan laparatomiakertomuksen instrumenttien poistamisesta ja kun siinä todetaan, että pean-merkkiset instrumentit ovat osittain vatsaontelon päällä ja osittain vatsaontelossa miekkalisäkkeessä kiinni, niin minun mielestäni Kalliolinna on tarkistuslaskennan  tehnyt ennen instrumenttien jäämistä. Leikkauskertomuksesta saan sellaisen käsityksen, että instrumentit ovat  jääneet silloin, kun niillä on nostettu vatsakalvoa neulomisen helpottamiseksi. Kun tarkistuslaskenta instrumenttien osalta on ko.leikkauksessa tehty,olettaisin, että pean-merkkiset instrumentit ovat juuri silloin olleet kiinni vatsakalvon reunassa, ja ne on huomioitu lukumäärää laskettaessa siinä."

"Kun minulle kuulustelun yhteydessä näytetään Reino Virtasen leikkauksessa 3.5.1979 käytettyä tarvikkeiden tarkistuskaavaketta, niin totean, että minä olen  ko. leikkauksessa toiminut passarihoitajana leikkauksen loppuvaiheessa".

Huomautan kuulustelussa on ollut esillä väärennetty lomake, ei se alkuperäinen tarvikeluettelo, eikä ole ollut esillä myöskään lukemani instrumenttien seurantalomakettakaan.

SUOMEN KUULUISIMMAT TEATTERIESITYKSET.
Ensimmäisenä kuultiin Anja Sarastea. Hän tietoisesti valehteli mm. instrumenttien seurantalomakkeen käytöstä keskussairaalassa. Jos Saraste on allekirjoittanut väärennettyyn tarvikeluetteloon nimensä alle, niin hän on myös osasyyllinen asiakirjan  väärentämiseenkin.
Kyseessä olevaa tarvikeluetteloa ei ole koskaan käytetty minua koskevissa leikkauksissa.

RO:n tauolla menin Sarasteen luo ja kerroin, että minä itse luin leikkauksessani käytössä olevan instrumenttien seurantalomakkeen ja sen mukaan yhtään pihtiä ei ollut hukassa, joten syyllistyitte väärään valaan. Välittömästi Sarasteelta alkoi silmät vesittyä ja sain sellaisen vaikutelman, että Sarasteelta on salattu se, että minä olin päässyt lukemaan kerskussairaalassa kyseiset lomakkeet sairaalassa ollessani -79. leikkauksen jälkeen.

Toisena näyttelijä oli teatterissa kirurgianylilläkäri Heikki Silvola ja hänkin sai vapassti tehdä väärä vala, onhan suomi vapaa maa valehdella, kun KRP:n ollut kaiken takuumiehenä heillä.

Teatterin loputtua Silvola sanoi Särkilahdelle ja Melinille,"HULLUHAN TUO MIES ON".
Silvola ei nähnyt sitä, että hänen jäljessä käveli minun nuorin veljeni ja näin pääsi kuulemaan Silvolan puheita.

Toivotan Sarasteelle hyviä eläkepäiviä. Ilmeisesti Sarasteen omatuntokin on kolkuttanut siitä, mihin on langennut 1983?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti